• این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • Support 7/24

مدرک CFA معتبرترین مدرک حرفه ای در زمینه مدیریت مالی و سرمایه گذاری است که اعتبار آن نزد بسیاری از شرکت ها و نهادهای مالی و سرمایه گذاری بالاتر از مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مالی از دانشگاه های معتبر جهان می باشد. بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان، رشته های خود را در زمینه مدیریت مالی و سرمایه گذاری منطبق با سرفصل های موسسه CFA تدوین و به تصویب این موسسه می رسانند. همچنین دارا بودن هریک از سطوح آزمون CFA، در پذیرش دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه ها تأثیر به سزایی دارد. این مدرک همچنین توسط بسیاری از شرکت‌های معتبر جهانی به عنوان نشانی از تخصص در زمینه امور مالی شناخته می شود و برخورداری از آن برای داوطلبین احراز شغل های مرتبط با امور مالی یک مزیت بسیار مهم و گاها یک ضرورت محسوب می شود

صدور مدرک بین المللی مالی CFA

مدرک CFA چیست

CFA مخفف عبارت Chartered Financial Analyst به معنی تحلیلگر مالی خبره است. موسسه CFA واقع در کشور آمریکا یک موسسه غیر انتفاعی است که این مدرک را طراحی کرده و مسئول برگزاری آزمون و سایر امورات مربوطه است. آزمون های CFA در سه سطح Level 2 ،Level 1  و 3 Level  طراحی و برگزار می گردد. هر کدام از این آزمون ها پیش نیاز برای آزمون سطح بعدی می باشد. تقریبا می توان مدرک CFA را محبوب ترین مدرک مالی بین المللی دانست.

حداقل های مورد نیاز برای شرکت در آزمون CFA چیست؟

متقاضی شرکت در آزمون می بایستی دارای پاسپورت معتبر و مدرک لیسانس باشد. مهم نیست که مدرک لیسانس شما در چه زمینه و چه رشته ای است. فقط دارا بودن مدرک کارشناسی جهت شرکت در آزمون کفایت می کند. همچنین اگر دانشجوی سال آخر کارشناسی هستید می توانید در آزمون سطح 1 شرکت کنید اما قبل از ثبت نام برای آزمون سطح 2 بایستی دوره کارشناسی خود را به اتمام رسانده باشید. همین طور افرادی که دارای ترکیبی از چهار سال سابقه کار تمام وقت و یا تحصیلات دانشگاهی هستند مجاز به ثبت نام می باشند.

آیا آزمون CFA بصورت تستی و چهار گزینه ای است؟

آزمون های CFA سطح 1 و سطح 2 تماما تستی هستند. فقط تعدادی از سوالات آزمون در سطح 3 بصورت تشریحی می باشد. البته بد نیست بدانید که آزمون ها تستی هستند اما چهار گزینه ای نیستند و تنها سه گزینه دارند. همچنین این آزمونها نمره منفی ندارند. بنابراین موسسه CFA شما را تشویق می کند تا تمام سوالات را پاسخ دهید.

جلسه آزمون چقدر طول می کشد؟

هر آزمون شش ساعت طول می کشد. یک جلسه سه ساعته صبح و یک جلسه سه ساعته بعد از ظهر باید سر جلسه باشید و به سوالات پاسخ دهید. با توجه به اینکه جلسه طولانی است و در دو مرحله صبح و عصر برگزار می گردد شما می بایستی برای ناهار خود فکری کرده باشید. یا از قبل آماده کرده و با خود به محل آزمون ببرید و یا اگر رستورانی در آن نزدیکی است هماهنگ کنید که آیا در روز امتحان شما، خدمات ارائه می هد یا خیر. چرا که اول زمان زیادی بین دو جلسه ندارید و همین طور تغذیه نامناسب و به طور کلی عدم راحتی شما در جلسه آزمون کل زحمات شما را به باد خواهد داد. برخی از مراکز آزمون امکانات پذیرایی دارند. اما معمولا اینگونه نیست. شما زمان ثبت نام مشخص می کنید که در کدام مرکز، آزمون خواهید داد. امکانات و شرایط هر مرکز آزمون نیز از قبل مشخص است.

تعداد سوالات آزمون چگونه است؟

در آزمون سطح یک CFA تعداد 240 سوال تستی وجود دارد که 120 تست آن در جلسه صبح و 120 تست در جلسه بعد از ظهر از داوطلبان آزمون گرفته می شود. بنابراین شما بطور میانگین 90 ثانیه برای پاسخ به هر سوال زمان دارید. در آزمون سطح دو 120 سوال وجود دارد. اما ساختار سوالات متفاوت از سوالات سطح یک است. شما ابتدا با یک متن همراه با نمودارها و صورتهای مالی مواجه می شوید که بطور میانگین یک صفحه و نیم را تشکیل می دهد. پس از آن تعدادی سوال تستی بر اساس آن اطلاعات به شما داده می شود که باید پاسخ داده شود. با توجه به 6 ساعته بودن آزمون برای هر سوال به طور میانگین 3 دقیقه فرصت دارید. در آزمون های سطح دو و سطح سه ممکن است برخی از مباحث که در جلسه صبح پاسخ داده می شوند در جلسه بعد از ظهر با آن مباحث مواجه نشوید اما در آزمون سطح یک کلیه مباحث در هر دو جلسه صبح و بعد از ظهر از داوطلبان آزمون گرفته می شود. در جلسه صبح آزمون سطح سه، سوالات تشریحی دارید که تعداد آن متغیر است. در جلسه بعد ازظهر می بایستی تعداد 60 سوال که ساختار آن مانند سوالات آزمون سطح دو است پاسخ داده شود.

زمان برگزاری آزمون CFA به چه صورت است؟

آزمون سطح یک سالی دو بار و آزمون های سطح دو و سه سالی یکبار برگزار می گردند. آزمون سطح یک یکبار در ماه دسامبر میلادی و یکبار در ماه ژوئن همراه با آزمونهای سطح 2 و سطح 3 برگزار می گردد.

آیا ایرانیان می توانند در آزمون CFA شرکت کنند؟

بله ایرانیان می توانند در آزمون ثبت نام کرده و در صورت قبولی مدرک آن را اخذ نمایند. اما نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید. موسسه CFA ریسک ثبت نام و حضور در آزمون شهروندان چندین کشور از جمله ایران را به خود آنها واگذار می کند. موسسه CFA اعلام می کند که از نظر این موسسه، شرکت در جلسه آزمون برای ایرانیان مجاز است. اما اگر پس از ثبت نام متقاضی، قانونی وضع شود و ایرانیان را تحریم کند آن موسسه نیز تابع قوانین است و به ناچار از حضور متقاضی در آزمون جلوگیری خواهد کرد. در این شرایط هزینه ثبت نام عودت نخواهد شد. بنابراین ریسک و تصمیم گیری در رابطه با ثبت نام را به شما واگذار می کند. چرا که از زمان ثبت نام تا روز آزمون ماه ها طول می کشد. البته بد نیست بدانید که از سالیان گذشته تا کنون در ثبت نام و حضور در آزمون مشکلی برای ایرانیان وجود نداشته است. در نظر داشته باشید که هزینه آزمون از طرف یک شخص ایرانی نباید پرداخت شود.

مراکز آزمون CFA در چه کشورهایی وجود دارد؟

موسسه CFA در اغلب کشورهای جهان و شهرهای بزرگ امکانات برگزاری آزمون را فراهم کرده است. اما متاسفانه هنوز در کشورمان مرکزی برای برگزاری این آزمون وجود ندارد. بنابراین ایرانیان جهت شرکت در آزمون می بایستی کشور دیگری را انتخاب کنند که این مسئله هم هزینه و هم استرس آزمون را افزایش می دهد. در زمان ثبت نام لیست مراکز آزمون به شما اعلام می شود و شما انتخاب می کنید که قصد دارید در کدام مرکز امتحان دهید. گرچه بعد از انتخاب محل آزمون تا مدتها وقت دارید که در صورت صلاحدید محل آزمون خود را تغییر دهید اما سعی کنید همان بار اول محل مناسبی را انتخاب کرده و بیشتر تمرکز خود را صرف آزمون و مطالعه کنید. اغلب ایرانیان مراکز دبی در امارات متحده، استانبول در ترکیه و یا باکو در جمهوری آذربایجان را انتخاب می کنند.


2021 © کلیه حقوق محفوظ و متعلق به پایگاه صدور مدرک "فلکس ســـون" است